dinsdag 18 september 2012

Maandag 17 sept - Capitol Reef in de herkansing

Om 9uur konden we de auto ophalen, dus tot die tijd hebben we gewerkt aan de verslagen en op ons gemakkie ontbeten.
Toen we de auto eenmaal hadden, zetten we meteen koers richting Capitol Reef. Alleen kwamen we er halverwege achter dat we de parkenpas vergeten waren, dus konden we weer terug naar de camping. We reden langs een winkel en omdat we ook wat boodschapjes nodig hadden, hebben we die meteen maar ingeslagen. Alles gedumpt in de camper en snel weer op pad. We kwamen er gelukkig nog net op tijd achter dat we voor de parkenpas kwamen!

De eerste stop was bij Panorama Point en daarvandaan reden we de eerste dirt road op. Het was maar een klein stukje, maar een goede start van de dag. De weg eindigde bij Goosenecks Overlook. Een mooi uitzicht, maar niet zo spectaculair als we verwacht hadden. Snel maar weer op pad dus. Bij het Visitor Center hebben we de nodige paperassen verzameld en toen reden we de Scenic Drive op. Deze hadden we twee jaar geleden ook al gedeeltelijk gereden, alleen moesten we de rit toen afbreken, omdat ik me niet goed voelde. Dit jaar dus in de herkansing. Halverwege sloegen we weer een dirt road in die ons bij het begin van de Grand Wash trail bracht. En dat was me toch een wandeling! Je loopt echt door een wash, tussen de rotsen, en overal waar je kijkt, zie je wat de kracht van water en wind kan doen. Na een tijdje kom je in The Narrows en daar sluiten de rotsen zich nog dichter om de wash. Op de foto's is te zien hoe hoog die dingen waren. De foto met 'donkere zijkanten' is een zoekplaatje, ergens in het groen sta ik. Zo immens hoog is het daar. We voelden ons zeer nietig.

Grappig detail is nog dat we halverwege de hike een stel Nederlanders tegenkwamen die we gisteren ook al bij Calf Creek gezien hadden. We hebben een tijdje staan babbelen en elkaar nog wat tips gegeven. Leuk, zulke ontmoetingen.

Toen we weer terug waren bij de auto besloten we het advies van de camphost op te volgen en de Burr Trail te gaan rijden. We moesten daarvoor de scenic drive weer terug rijden, het park uit via de 24oost en de Notom-Bullfrog road op. Het eerste stuk daarvan is verhard, maar halverwege wordt het dirt road en rijdt je het zuidelijk deel van Capitol Reef in. Als de weg zich splitst, ga je de Burr Trail op en deze brengt je via switchbacks weer uit het park en in Grand Staircase-Escalante National Monument, waar de weg weer verhard is. Vanaf Boulder reden we dan via de 12 (zelfde als gisteren) weer naar Torrey. Het was een fantastisch mooie rit en Sander heeft genoten van het rijden. Ik vond het niet eens zo heel eng, als foefje ben ik de rit gaan filmen, daardoor kon ik me focussen op het rechthouden van de camera. Het stuk door Grand Staircase-Escalante was ook prachtig, alleen zaten we daar een beetje met samengeknepen billen aangezien de brandstofmeter opeens op 0 stond... En dan moet je weten dat we tijdens die hele rit maar drie auto's zijn tegengekomen. Wij natuurlijk weer teruggrijpen op de survivallessen van Discovery en samen een noodplan opgesteld. Je moet toch wat! Bij Boulder besloot de meter dat hij wel weer aan het werk kon, want opeens hadden we weer driekwart tank!

Voordat we de auto zouden inleveren, moesten we hem afspoelen, dus we scheurden de camping voorbij en zijn in Bicknell naar de wasstraat gegaan. Weer een nieuwe ervaring erbij! Bij het inleveren bleken we deze dag  155mijl gereden te hebben.

En nu zitten we weer lekker binnen in de camper. Het waait hier flink, de camping ligt op een soort heuvel. Overdag als de zon schijnt is dat wel aangenaam, maar zo 's avonds verkassen we dan toch liever naar binnen.

Hier in de campstore verkopen ze heel veel echte, authentieke, originele sieraden uit de streek. Ambachtelijk in elkaar gezet door vakmensen. Ik sta al sinds onze aankomst verliefd te kijken naar een standaard met horloges. Het bandje is van steentjes, net een echte armband en het klokje is los te halen. Je kan dus naar eigen inzicht combineren. Heel speciaal en apart en uitsluitend hier te krijgen natuurlijk. Staan we vanmorgen in de drug store, zie ik dezelfde horloges. Vijf dollar goedkoper. Hollands als ik ben, heb ik daar mijn souvenir dus meteen aangeschaft. Ik dacht nog: "Wat leuk, ook hier verkopen ze de waren van zo'n local". Zijn we later in de camper, haal ik de kaartjes los... staat er met koeieletters: Made in China!!! Dus. Ik heb een keer een souvenir voor mezelf gekocht. Uit China. Als de J-Clubbers dit horen....!!!








4 opmerkingen:

  1. Haha, dat van dat souvenir kopen, geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n horloge heb ik ook gekocht op het vliegveld van Chicago. Heel leuk hoor, dat wel, alleen begaf het elastiek waaraan de kralen zitten het na 3x dragen of zo :) Je kan vast wel raden wat er dan met de kralen gebeurt als een elastiekje knapt!
    Veel plezier nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja dat kan niet he bij de concurrent kopen..hahaha
    Maar het eerste weekje zit er al weer op nog drie te gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, dus echt goede kwaliteit ook nog. Is mijn straf voor de hebberigheid. Idd nog "maar" drie weken...

    BeantwoordenVerwijderen